"; } ?> "; } ?>
"; } ?>

 

 

Świece często traktujemy po macoszemu a to przecież jedna z naważniejszych częsci w naszych Vespach. Powie Ci prawdę o stanie silnika, czy masz optymalnie dobrany skład mieszanki, dobrze ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu i ostrzeże przed wieloma potencjalnymi problemami zanim rozkraczysz sie w szczerym polu.

Nie będziemy bawić się tu we wróżenie ze świecy ale postaram się pomóc w doborze tej właściwej.

Siły działające w cylindrze to nie przelewki a świeczka, często zapomniana, siedzi w środku zamieszania i robi swoje do czasu aż zastrajkuje i odmówi posłuszeństwa - z reguły w najmniej dogodnym momencie, np. na jakimś zadupiu w środku nikąd, podczas wyprzedzania gdy na ogonie siedzi Ci jakiś psychopata lub chwilę po ruszeniu spod świateł gdzie właśnie wyprzedziłeś beemkę pełną dresiarzy - często dopiero wtedy myśli się o świeczce.

Wkręcenie pierwszej lepszej świecy jak łatwo się domyśleć może skończyś się słabo. Każdy silnik wymaga innej świeczki, przede wszystkim o optymalnie dobranej ciepłocie i odpowiedniej długości gwintu a pomyłka może mocno uderzyć po kieszeni. Poniżej znajdziecie kilka wskazówek które mogą być pomocne w doborze odpowiedniej świecy.

Oznaczenia świec wiodących producentów składają się z liter i cyfr, gdzie litery opisują długość gwintu a cyfry oznaczenie ciepłoty. Przykładowo, w nomenklaturze NGK im cyfra niższa tym świeca "cieplejsza" ale Bosch i Champion mają dokładnie na odwrót, tzn. im wyższa cyfra tym wyższa wartość cieplna tak więc trzeba zachować czujność.

Teraz czemu o tym: przy niskich obrotach silnika proces spalania trwa dłużej i wtedy lepiej sprawdza się "ciepła" świeca - mieszanka spala się efektywniej i powstaje mniej nagaru. Przy mało dynamicznej jeździe świeca łatwo się zanieczyszcza a niespalona mieszanka może zablokować szczelinę między elektrodami i uniemożliwić przeskoczenie iskry. Np. w nowym PX125 EURO 1 stosowana jest świeca NGK B6HS (lub odpowiednik) gdzie potrzeba "gorącej" świecy do spełnienia norm emisji spalin (jest to świeca o krótkim gwincie). Ale w T5-ce znajdziecie już B9ES (długi gwint) lub podobną bo jest to silnik który wysoko się kręci i jest zorientowany bardziej na osiągi niż na ekologię ;)
Krótki gwint mierzy 12.5 mm a długi 19 mm. W Vespach używane są oba rodzaje - poniżej przewodnik na bazie NGK:

HS - krótki gwint: PX 125/150, Sprint, GL, SF Super, większość starszych modeli 125-150cc.
ES - długi gwint: PX200, T5, SS, GS, Rally itp.

Lepiej dokładnie sprawdzić długość gwintu, chyba że chcecie przetestować spotkanie tłoka ze świecą :)

Co do doboru ciepłoty, z grubsza wygląda to tak:

Seria: B7HS
Lekko stunowane: B8ES
Zakitowane: B9ES
Potfory: B10ES

Na koniec słowo ostrzeżenia - źle dobrana świeca może skończyć się jatką - np. wkręcenie gorącej świecy do ztunowanego, mocno wykręconego silnika to przepalony tłok więc w razie wątpliwości zajrzyjcie do instrukcji pojazdu, pogooglujcie lub pogadajcie ze specem który składał wam motor.

Oznaczenia świec wiodących producentów:

NGK/Champion/Nippon Denso/Bosch

B7ES = N4 = W22ES = W4C2
B8ES = N3 = W24ES = W4C1
B9ES = N2 = W27ES = W3CP
B10ES = N1 = W31ES = W2C
B7HS = L82C = W24FS = W3AC
B9HS = N/D = W27FS = W2AC

Szerokości w nowym sezonie!

2012 © mixed by sid for all vespas freaks
"; } ?>